Rashid

Kraim Rashid to człowiek-instytucja. W świecie designu mało jest osób tak cenionych i tak hojnie nagradzanych, jak on. Wybija się na tle swojej generacji już samymi liczbami: ponad 3 tysiące oryginalnych prac, które są w stałej produkcji, 300 prestiżowych nagród na koncie i pracę w 35 krajach w swoim dorobku. Jego dzieła można oglądać w najważniejszych dla świata designu galeriach. Fascynuje klientów i inspiruje profesjonalistów, dla których regularnie prowadzi warsztaty i szkolenia.

Rashid sam mówi, że zdał sobie sprawę ze swojego powołaniu w piątym roku życia. Wspomina, jak wielki wpływ miał na niego ojciec, który zachęcał go do rysowania i projektowania. Rashid opowiada, jak szkicował katedrę, ale nie podobały mu się jej okna - zaprojektował je więc na nowo. Rashid urodził się w Anglii, ale rodzina po kilku latach przeprowadziła się do Kanady. W szkole wygrywał konkursy z rysunku, ale - w przeciewieństwie do rówieśników, szkicujących statki, Karim wolał rysować walizki. Przecież na nich jego kosmopolityczna rodzina "siedziała". Projektowaniem zajął się profesjonalnie na uniwersytecie w Ottawie, ponieważ nie dostał się na architekturę. Nie pozostawia złudzeń: do skucesu prowadzi talent i ciężka praca. 

Pierwszą wykonaną pracą był projekt telefonów. Dziś przyznaje, że zrobiłby to zupełnie inaczej. Przepracował następnie 7 lat w firmie KAN, w której projektował... sprzęt rentgenowski, m.in. maszyny do robienia mammografii. W 1993 rzucił się na głęboką wodę: nie znając nikogo, nie mając żadnych kontaktów, otworzył własne biuro w Nowym Jorku. Początki były koszmarne: nikt nie interesował się jego projektami i poważnie myślał o zamknięciu pracowni. Wreszcie zaprojektował serię stolików kawowych dla firmy z Santa Fe. I to był strzał w dziesiątkę. Co najważniejsze, Rashid sam uwierzył wtedy w siebie, w to, że może coś osiągnąć. Punktem zwrotnym było dla niego zaprojektowanie w 2001 roku wnętrza restauracji Morimoto w Filadelfii. Po tym sukcesie zlecenia posypały się.

Rashid mówi, że największą satysfakcję daje mu projektowanie<

karim_rashid projektant wnętrz mebli

Z Anglika szybko stał się artystą międzynarodowym. I największą ikoną współczesnego designu.

kolorowy bar projektu karima rashida niekonwencjonalny

Rashid twierdzi, że nie ma własnego stylu. I jest przekonany, że artyści, którzy tworzą w określonym stylu, są nudni lub leniwi.

karim_rashid wizna futurystycznej łazienki

Kolor zawsze zaskakuje, a Rashid uwielbia szokować jego nietypowym usytuowaniem. Na tle wyjątkowo surowych ścian malinowe plamy wynurzają się z opływowych wnętrz. 

karim_rashid i projekt kolorowych foteli do siedzenia

Karim Rashid jest ikoną współczesnego designu przede wszystkim ze względu na całkowite odrzucenie naturalnych materiałów. Zapomnij o drewnie, pokochaj plastik i poliuretan.

karim_rashid i projekt ekskluzywnego czarno złotego salonu

Jeśli ma stworzyć coś, co powinno przypominać bardziej konwencjonalne wnętrza, Rashid bawi się strukturą. Lśniące złoto, czarująca tapeta - świat fascynująco nierzeczywisty.

karim_rashid projekt pokoju dziennego z kolorową ławą

Żywe kolory i bardzo odważne ich łączenie są jedną z cech charakterystycznych Rashida. Z nim nie można się nudzić albo popadać w szare przygnębienie.

karim_rashid hokery barowe kolorowe żółte pomarańczowe czerwone

Rashid jest mistrzem reinterpretacji klasycznych tematów. Krzesła barowe jego projektu są radosne, soczyste i bardzo wygodne. 

nowocześnie urządzone poddasze strych projektu karim rashid

Niektóre prace Rashida są tak zaskakujące, że przyciągają swoją formą i pytają z miną sfinksa: "Do czego służę?"

mała granatowa sofa fotel projektu karim_rashid

Rashid ma świadomość znaczenia formy. Najtrudniej pewnie zaskoczyć w dużym formacie. 

salon karim rashid projekt wnętrz aranżacja

Owalne kształty, duże elementy, szczypta eklektyzmu stonowana kolorem tworzą oficjalne wnętrze w nowoczesnym wydaniu.

stołówka jadalnia w biurze duża zielona projektu Karim Rashid

Rashid mówi, że chętnie zaprojektowałby wnętrze samolotu, samochodu, elektroniczne gadżety do domu. Twierdzi, że wszystko, co nas otacza, powinno być estetycznie wartościowe.